ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES:  Χρησιμοποιούμε Cookies για τη καλύτερη περιήγησή σας στην ιστοσελίδα μας. Συνεχίζοντας τη περιήγηση, αποδέχεστε τη χρήση τους.

 

Το παιδί μου είναι 4 ετών και δεν μιλάει καθαρά.

Τι είναι η Φωνολογική Διαταραχή;

Γράφει: Μαριλένα Γκούσκου (λογοθεραπεύτρια του κέντρου “ Η αξία του λόγου”.)

Το φωνολογικό μας σύστημα περιλαμβάνει όλους τους ήχους οι οποίοι συνθέτουν τις λέξεις για την παραγωγή της ομιλίας. Μερικά παιδιά παρουσιάζουν δυσκολία ως προς τη αντίληψη, την επεξεργασία και την οργάνωση των ήχων σε λέξεις στο δικό τους φωνολογικό σύστημα.

Πολλά παιδιά προσχολικής ηλικίας δε μιλούν καθαρά. Μπορεί οι γονείς τους να καταλαβαίνουν τις λέξεις που λένε, όμως άνθρωποι που δε συναναστρέφονται συχνά μαζί τους δε μπορούν να τα κατανοήσουν. Οι εκπαιδευτικοί και οι παιδαγωγοί στο νηπιαγωγείο ή στον παιδικό σταθμό πολλές φορές είναι αυτοί που θα επισημάνουν στους γονείς τυχόν δυσκολίες στην ομιλία.

Η Φωνολογική Διαταραχή λοιπόν γίνεται συνήθως πιο αντιληπτή από τους γονείς σε ηλικίες από 3 ως 5 όπου δάσκαλοι και γονείς αντιλαμβάνονται ότι το παιδί είναι λίγο πίσω στην κατάκτηση της ομιλίας σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά επειδή θα παρουσιάζει μη καταληπτή και δυσνόητη ομιλία. Η ομιλία των παιδιών μπορεί να μοιάζει με εκείνη μικρότερου παιδιού κι αυτό γιατί μια ολόκληρη ομάδα ήχων μπορεί να μην έχει κατακτηθεί με αποτέλεσμα πολλά φωνήματα να προφέρονται λανθασμένα ενώ δεν θα έπρεπε σύμφωνα με τη χρονολογική ηλικία του παιδιού. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να λέει ‘πάκι’ αντί για ‘παπάκι’, ‘πίτι’ αντί για ‘σπίτι’, ΄δώνη’ αντί για ‘ζώνη’, κτλ.

Στη φωνολογική διαταραχή δεν υπάρχει κάποιο ανατομικό ή νευρολογικό πρόβλημα. Το παιδί κινεί τους αρθρωτές του φυσιολογικά και έχει κατακτήσει επαρκώς τις στοματοπροσωπικές δεξιότητες.

Πιθανές αιτίες μπορεί να είναι η δυσκολία στην ακουστική αντίληψη και στην διαφοροποίηση ήχων δηλαδή το παιδί δεν μπορεί να διακρίνει δύο ήχους που μοιάζουν μεταξύ τους π.χ. θ-δ, φ-β και γενικά ένα ανώριμο φωνολογικό σύστημα σε σχέση με την ηλικία του παιδιού. Επίσης άλλοι λόγοι όπως η συναισθηματική ανωριμότητα, τα ελλιπή περιβαλλοντικά ερεθίσματα, οι συχνές ωτίτιδες και η κληρονομικότητα παίζουν σημαντικό ρόλο.

Σχετικά με την πρόγνωση, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που παρουσιάζουν φωνολογικές διαταραχές ολοκληρώνουν τη λογοθεραπευτική διαδικασία με απόλυτη επιτυχία. Βέβαια λόγω του ότι οι καλές γλωσσικές δεξιότητες είναι δείκτης πρόγνωσης της σχολικής απόδοσης αργότερα, καλό θα είναι το παιδί να αξιολογηθεί και σε ότι έχει να κάνει με τη σχολική ετοιμότητα και την μαθησιακή εξέλιξη.

Ο Λογοθεραπευτής αξιολογεί την ομιλία του παιδιού με σκοπό να παρέμβει θεραπευτικά, ομαλοποιώντας την καταληπτότητα της εφόσον αυτή δε συμβαδίζει με τη χρονολογική του ηλικία. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση για τις φωνολογικές δυσκολίες πρέπει να περιλαμβάνει:

Ανάπτυξη του φωνολογικού συστήματος μέσω δραστηριοτήτων άρθρωσης ώστε το παιδί να παράγει ορθά τους μεμονωμένους ήχους και τα συμπλέγματα που μπερδεύει.

Ανάπτυξη των δεξιοτήτων ακουστικής διάκρισης των φωνημάτων π.χ. διάκριση του θ από το β, του φ από το β κτλ.

Καλλιέργεια της φωνολογικής επίγνωσης ώστε το παιδί να κατανοεί από ποιά φωνή-ήχο αρχίζει μία λέξη, σε ποιά συλλαβή τελειώνει μία λέξη κτλ.


ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:
ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ 60
ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ, ΤΚ: 15235

Xάρτης

  
ΤΗΛΕΦΩΝΑ:

Σταθερό: 2106131936
Φαξ:  
  

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ:
info@axiatoulogou.gr
axiatoulogou@gmail
.com

Επικοινωνία